Logo BIP
Herb
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta
Urząd Miejski w Dębnie

ZGŁOSZENIE URODZENIA DZIECKA

Sposoby dostarczenia dokumentów

  • Wizyta w urzędzie
  • Listownie, drogą pocztową
  • Faxem
  • Formularz elektroniczny

Sposoby odbioru dokumentów

  • Osobiście
  • Pocztą
  • Elektronicznie

Wymagane dokumenty

Jeżeli urodzi Ci się dziecko na terenie gminy Dębno (niezależnie od miejsca zamieszkania rodziców), organem właściwym do zarejestrowania tego zdarzenia będzie Kierownik USC w Dębnie.

1. Karta urodzenia noworodka przekazywana jest Kierownikowi USC przez szpital, w którym dziecko się urodziło.

2. Protokół zgłoszenia urodzenia sporządzany jest w USC, a następnie podpisywany przez osobę zgłaszającą oraz Kierownika USC bądź Z-cę Kierownika USC.

3. W sytuacji, gdy rodzice dziecka są małżeństwem, zgłoszenia urodzenia dokonuje matka lub ojciec dziecka - należy przygotować ważny dokument tożsamości (do wglądu).

4. W przypadku, gdy rodzice dziecka (bądź jeden z rodziców) są obcokrajowcami, aby akt urodzenia dziecka zawierał pełne dane rodziców (poza tymi ujętymi w paszporcie) należy dodatkowo przedłożyć:

a) w sytuacji, gdy są małżeństwem - akt małżeństwa wraz z jego tłumaczeniem;

b) w sytuacji, gdy nie są małżeństwem - akty urodzeń wraz z ich tłumaczeniem;

c) w sytuacji, gdy stan cywilny matki dziecka wskazuje, iż jest ona rozwiedziona bądź wdową, należy dodatkowo przedłożyć odpowiednie dokumenty potwierdzające ustanie małżeństwa przez rozwód bądź śmierć małżonka.

 


Komórka organizacyjna

Urząd Stanu Cywilnego
ul. Adama Mickiewicza 32
74-400 Dębno

tel.: 95 760 23 37
e-mail: usc@debno.pl


Opłaty

Za sporządzenie aktu urodzenia nie pobiera się opłaty.
Po sporządzeniu wydaje się bezpłatnie jeden odpis skrócony aktu urodzenia.
W przypadku chęci uzyskania kolejnych odpisów, należy złożyć stosowny wniosek w dowolnie wybranym USC w Polsce.


Termin i sposób realizacji

Zgłoszenia urodzenia dziecka należy dokonać w ciągu 21 dni od wystawienia karty urodzenia, a w przypadku gdy dziecko urodziło się martwe - w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia.
Karta przekazywana jest do USC najpóźniej 3 dni od jej wystawienia (w przypadku żywego urodzenia) oraz w ciągu 1 dnia od dnia jej wystawienia (w przypadku martwego urodzenia).
Jeżeli nie zgłosisz urodzenia dziecka do urzędu w terminie 21 dni - Kierownik USC sporządza z urzędu akt urodzenia oraz nadaje dziecku dowolnie wybrane przez siebie imię.

W dniu zgłoszenia urodzenia dziecka zostaje sporządzony akt urodzenia. Przy zgłoszeniu zostaje nadany dziecku nr PESEL oraz następuje jego zameldowanie (w przypadku, gdy rodzice dziecka posiadają meldunek stały na terenie kraju).

Zgłoszenia urodzenia dziecka można dokonać osobiście w siedzibie USC bądź drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy ePUAP pod warunkiem, że:
- posiadasz profil zaufany / podpis kwalifikowany bądź e-dowód,
- uregulowana jest sytuacja pochodzenia dziecka (małżeństwo rodziców lub wcześniejsze uznanie ojcostwa dziecka w USC).

 


Podstawa prawna

1. Art. 13, 14, 17, 20, 22, 30, 32, 47, 52-60 ustawy z dnia 28 listopada 2014 roku Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. 2021, poz. 709).
2. Art. 62, 88, 89, 891 i 901 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. 2020, poz. 1359).
3. art. 17 ust. 1 pkt 1, art. 19, 21 i 29 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t.j. Dz. U. 2021, poz. 510).
4. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zdania publiczne (t.j. Dz. U. 2021, poz. 2070).
5. Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. 2020, poz. 344).
6. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. 2021, poz 1923).
7. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021, poz. 735).
8. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 04 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL (Dz. U 2015, poz. 1954).


Tryb odwoławczy

Odmowa sporządzenia aktu następuje w formie decyzji, od której służy odwołanie do Wojewody Zachodniopomorskiego, za pośrednictwem Kierownika USC w Dębnie, w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.


Dodatkowe informacje, uwagi

1. Jeżeli dziecko urodziło się martwe, aktu zgonu nie sporządza się, natomiast sporządza się akt urodzenia ze stosowną adnotacją, że dziecko urodziło się martwe (tylko w sytuacji, gdy określona jest płeć dziecka).
2. Wybór imienia (imion) dziecka musi być uzgodniony przez oboje rodziców. Dziecku można nadać nie więcej niż 2 imiona, przy czym żadne z nich nie może być w formie zdrobniałej, mieć charakteru ośmieszającego lub nieprzyzwoitego. Wybrane imię może mieć obce pochodzenie, niezależnie od obywatelstwa i narodowości rodziców dziecka. Może to być imię, które nie wskazuje jednoznacznie na płeć, ale powszechnie przypisuje się je do danej płci. Kierownik USC może odmówić przyjęcia wybranych przez ciebie imion dla dziecka w sytuacji, gdy uzna, że nie spełniają one wyżej wymienionych wymagań (odmowa następuje w drodze decyzji administracyjnej, od której stronie przysługuje odwołanie do Wojewody Zachodniopomorskiego, za pośrednictwem Kierownika USC w Dębnie, w terminie 14 dni od dnie jej otrzymania).
3. Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonuje matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych. Matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat, dokonują zgłoszenia urodzenia, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych. W pozostałych przypadkach, zgłoszenia urodzenia dokonuje przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki dziecka.
4. Jeżeli dziecko urodziło się w czasie trwania małżeństwa albo przed upływem 300 dni od jego ustania lub unieważnienia, domniemywa się, że pochodzi ono od męża matki. Domniemania tego nie stosuje się, jeżeli dziecko urodziło się po upływie 300 dni od orzeczenia separacji.